Nyitvatartás: 09.00-17.00 Hét-Pén
Telefon: +36 20 337 9787 / +36 20 512 9192

Tények és tévhitek – mi is az igazság?

A kreatin – ami egy magas nitrogéntartalmú, szerves sav – mindenhol megtalálható a szervezetünkben, azonban ennek 95%-át az izmaink tárolják. Egy részét táplálékból vesszük fel, más részét a szervezetünk állítja elő. Viszont ahhoz, hogy az izomzat kreatinraktárait maximalizálhassuk, ez egyáltalán nem elég. Éppen ezért közkedveltek a sportolók körében a kreatint tartalmazó táplálékkiegészítők.

Ez tehát nem véletlen, hiszen a kreatin segít, hogy jobban bírjuk a kemény edzéseket, nagyobb teljesítményre legyünk képesek és természetesen, hogy izomzatunk is egyre terebélyesebb lehessen. Utóbbi tulajdonsága miatt a testépítők körében kifejezetten szeretik alkalmazni, de persze minden egyes sportágban segítséget jelenthet. De joggal felmerül a kérdés, hogy ez mennyire éri meg? Hiszen a jó dolgoknak sokszor akad sajnos hátulütője is.

A kreatinról számos tévhit terjeng, melyeket orvosi kutatások vétóznak meg. Ilyen köztük például, hogy máj-, vagy vesekárosodást okozhat. Utóbbi tekintetében fontos megemlíteni, hogy ez arra vonatkozik, amikor egy egészséges egyén a megengedett dózist szedi kúraszerűen. Ellenben a túlzott mennyiség, vagy a táplálékkiegészítő állandó, hosszútávú alkalmazása a vesefunkció romlásához vezethet. Egy olyan személynél, akinek alapból veseproblémái vannak, vagy öröklött hajlammal rendelkezik vesebetegségek kialakulására, természetesen a szer használata nem ajánlott. De visszatérve a fent említett, sokszor túlzásokba eső tévhitekhez, ha tényleg ilyen veszélyes lenne, akkor biztos, hogy nem tartanák évtizedek óta a legbiztonságosabb táplálékkiegészítőnek. Emellett nem lenne engedélyezve a használata.

kreatin szedése

Azonban azt is hallani róla, hogy hajhullást okozhat. Ennek vajon mekkora az igazságalapja? Ahhoz, hogy ezt megtudjuk, kicsit meg kell értenünk a kreatin működését. Az ugyanis nem csupán az izomtömeget növeli, hanem a véráram tesztoszteronszintjét is. A tesztoszteron pedig egy DHT nevű vegyületet hoz létre, mely kulcsfontosságú szerepet játszik a kopaszodásban. Itt meg kell említeni, hogy a rendszeresen, versenyszerűen űzött sportolás és edzés önmagában is növeli a DHT szintjét, csak nem akkora mértékben, mint a kreatin.

Pontosan emiatt lehetséges az, hogy a sportolók körében nagyszámban találkozhatunk igen fiatalon megindult kopaszodással. Aki segítségül hívja a kreatin jótékony hatását ahhoz, hogy teljesítménye jobb legyen, izmai pedig még férfiasabban domborodjanak, annak számolnia kell bizony azzal, hogy a férfias kopaszodás is korábban beköszönthet ennek köszönhetően. De ne tévesszük össze azt, hogy mi okoz hajhullást és mi segíti annak gyorsaságát. A kreatin tartalmú táplálékkiegészítők önmagukban nem okoznak hajvesztést. Egyszerűen csak felgyorsítják a kopaszodás folyamatát azoknál, akik eleve öröklött kopaszodástól szenvednek.

Az előrehaladott, férfias típusú hajhullásnak egyetlen biztos ellenszere a hajbeültetés. Ennek lényege, hogy az említett DHT hormonok nem hatnak a tarkótáji területekre, így nem hullanak ki. Ezt donorterületként használva, az innen átültetett hajszálak új helyükön is ugyanúgy fognak viselkedni, és nem kell tartani az újabb hajhullástól ezeken a részeken.

 

További információk a hajbeültetésről

Hajbeültetés Safe System-FUE módszerrel